15. feb. 2011

Oppgave, Modul 1

Bruk av LMS på Røyse skole i dag
På Røyse skole jobber vi med arbeidsplaner med læringsmål (heretter kalt AP) som går over to uker, herunder kommer alle fag. Man avslutter AP-perioden med en AP-test, der elevene blir testet i læringsmålene. Dette kan skje både på papir og gjennom digitale flervalgstester. AP blir lagt ut på læringsplattformen mlg (microsoft learning gateway), og her finner man også oppgavene som kan jobbes med for å nå læringsmålene, samt eventuelle tips til bøker, nettressurser osv. Spesielt i basisfagene, der oppgavene er mer individualisert og elevene jobber mer i grupperinger, blir læringsplattformen aktivt brukt. I disse fagene er elevene avhengige av mlg, siden de får oppgaver tilpasset seg selv når de logger inn på sin side.
Læringsplattformen blir først og fremst brukt som en kanal for å publisere arbeidsplanen samt oppgaver ut til elevene. Men for å sikre at alle elever får den, blir den også gitt ut i papirversjon. Oppgavene må derimot elevene trykke ut selv.
Mlg har flere utviklingsmuligheter, og utfordringen er å ta disse i bruk. Man kan f.eks opprette diskusjonsforum, flervalgstester og foreta undersøkelser. Ved å relatere disse verktøyene til AP tror jeg læringsutbyttet til elevene kunne blitt større, og bruken av mlg vil bli mer helhetlig.

Ny målsetning for bruken av MLG
Gjøre læringsplattformen MLG om til ikke bare et administrativt verktøy, men også et pedagogisk verktøy som elevene kan bruke mer aktivt og som kan være med å stimulere til læring.

Ufordringer
Når jeg skriver at det er en utfordring å ta disse i bruk tenker jeg først og fremst på lærerne som må lære seg verktøyene før de bruker de i undervisning. Mange lærere føler ofte de har nok å gjøre fra før og tiden strekker ofte ikke til. Her er et eksempel: Sist skoleår ble vi kurset i å opprette flervalgstester i vår LMS. Noen ”ildsjeler” tok med en gang ansvaret for at AP-testene som gis ut etter å ha avsluttet en AP ble laget. Sommerferien kom, men i dette skoleåret har det enda ikke blitt gjennomført noen digitale tester, man har i stedet gått tilbake til papir. Mange har kanskje glemt hva de lærte på kurset som ble gitt i å lage testene, og ildsjelene har ”brent ut”. Men elevene kan enda etterspørre å få testene digitalt og likte tydeligvis prøveformen. Jeg tror også at de digitale testene var en lettere prøveform for mange av de som strevde med lesing og skriving. En utfordring kan da være å holde engasjementet oppe hos de som skal bruke disse verktøyene, samt at flere enn ”ildsjelene” blir brukere av de.

Endringer
Svend Andreas Horgen sier i sin videosnutt på youtube om fordelen ved å bruke et forum pedagogisk : “Does not depend on place and time, flexible dialogue” For å oppnå den nye målsetningen hadde det vært interessant å tatt i bruk et forum. Jeg ser for meg at man kan knytte forum opp mot den enkelte AP som går over 14 dager. Altså et levende sted på nettet der en har muligheter å diskutere både læringsmålene, det man har lest og oppgavene som blir gitt for å nå målene. Både elever og lærere kan legge ut nye tråder/innlegg, og alle kan svare. Jeg har tidligere fått fortalt av elever at når de jobber med skolearbeid hjemme er de gjerne logget på msn (Windows Live Messenger), for da kan de spørre andre om hjelp om de er logget på. Ikke alle har hverandre på msn og et alternativ er da heller å bruke forumet til disse spørsmålene. Siden en kan legge inn anonyme innlegg kan det også åpne dører for sjenerte elever, som ikke tør å spørre under eget navn, verken på nett eller i klasserommet. Når det gjelder basisfagene kan egne tråder opprettes, der elever på samme nivå kan diskutere – slik blir heller ikke spriket i kompetanse så stort. Elevene kan selv gå inn der de mener de hører hjemme. Slik blir også egenvurdering av elevens kompetanse og refleksjon av eget kunnskapsnivå en del av læringsprosessen. Dette er eksempler på hvor mangfoldig bruken av et forum kan være.
I Røyse skoles LMS har man mulighet å opprette et slikt forum. Dette gjøres av IT-ansvarlig og er egentlig bare noen tastetrykk unna. Her kan man også legge ut undersøkelser. De kan brukes til å trigge interessen for temaene på AP. Kan en slik undersøkelse for eksempel brukes som første del av et VØL-skjemaarbeid? (VØL-skjema er en læringsstrategi du kan lese mer om her) Elevene blir bevisste sin egen kunnskap ved hjelp av en undersøkelse og kan også gjøre de bevisst, i tankene, om hva de ønsker å vite mer om. Kanskje kunne en oppgave også vært å skrevet et blogginnlegg om hva de har lært?

Gevinster ved endret bruk av LMS
En mer utvidet bruk av LMS vil gi gevinster både til elever og lærere. Man vil få et samlingssted digitalt for alle som jobber med et visst tema, der mulighetene for tilbakemeldinger, begge veier og mellom alle. Undersøkelser vil gi både elever og lærere en kunnskap om hva eleven kan fra før og kan sette i gang tankeprosesser rundt det som skal skje videre hos eleven.
Røyse skole har også mange tverrfaglige større prosjekter på tvers av både trinn og grupperinger. Et forum kan brukes til å skape en felles plattform for slike prosjekter, der både teori og oppgaver til elevene kan legges ut og besvarelser legges inn.
Dette er bare noe av de fordelene vi kan finne ved mer omfattende bruk av LMS ved Røyse skole. Har du noen flere ideer??

6 kommentarer:

  1. Bra skrevet!
    Hehe, heter du Oddny Oddny Marie Mittet:)

    SvarSlett
  2. Bra start, Moddny Moddny.... Jeg skal tenke litt, og så skrive noe mer seinere om detta.

    SvarSlett
  3. Synes dette ser bra ut jeg. Har helt klart tro på opplegget ditt
    Men det blir nok sikkert som du selv sier litt utfordrende å få med seg de andre. .

    Får å få elevene til å ta i bruk forum i LMS i stedet for MSN, så må de kanskje lokkes litt i starten. Du må nok være litt ekstra entustiastisk og få det litt ekstra morsomt i starten. LMS er i hovedsak ikke-synkront. En klar fordel med feks MSN er jo at kommunikasjon foregår i sanntid. I et forum er alt i ikke-sanntid, noe som betyr at de ikke får tilbakemeldinger med en gang. Men det er kanskje vel også en slik "chat"-funksjon i it's learing?

    SvarSlett
  4. Flott innlegg!
    Dette er nok som så mye annet, en terskel både elever og lærere må over. Alt nytt er selvfølgelig vanskelig med èn gang men trening gjør mester så dette går nok bra etter en stund, vil jeg våge å tro..
    Mht. lærernes hverdag er det selvfølgelig mye man har å gjøre, men man har et visst egenansvar for å holde seg oppdatert. På sikt, når vi blir mer kjent med de ulike redskapene vil LMS-verktøyene gi oss gevinst...:-)

    SvarSlett
  5. Fint innlegg. Pedagogisk bruk av forum virker veldig spennende. Hvordan har du tenkt å skape aktivitet i forummet?

    SvarSlett
  6. Fin redegjørelse for dagens opplegg og utfordringer. Du foreslår bruk av forum som støtte underveis i læreprosessen. Min erfaring er at forum kan fungere bra, men da må de ha veldefinerte oppgaver og krav til bidrag, ellers skjer det lite. Jeg fletter derfor ofte inn obligatoriske bidrag i forumet i aktiviteter og øvingsoppgaver.

    Du har mange gode og ikke minst konkrete tanker om bruk av LMS, og jeg synes oppsummeringen din er fin. Ser fram til å lese om fortsettelsen!

    SvarSlett